Od wyboru oleju zależeć będzie sprawność kluczowego dla samochodu podzespołu, czyli silnika. Czym należy się kierować przy jego zakupie?
Jaki olej silnikowy należy kupować?
Producent każdego samochodu przekazuje w instrukcji użytkowania dokładne parametry co do wyboru odpowiedniego dla danego silnika oleju, a także, to kiedy należy go wymieniać. Wybór nie jest więc trudny, co jednak mają zrobić osoby, który zakupiły pojazd używany nieposiadający instrukcji? Wówczas rozwiązaniem jest skorzystanie z wyszukiwarek internetowych największych producentów olejów, którzy zajmują się dostarczaniem tego typu produktów. Jeden z najbardziej znanych to francuski Total, którego oleje silnikowe dystrybuujemy również w naszej hurtowni.
Parametry określające oleje silnikowe
Pierwszym parametrem, którzy producenci stosują do grupowania olejów jest klasa lepkości, oznaczana literą „W” oraz liczbą. W tej kategorii znajdziemy:
-
oleje silnikowe letnie o oznaczeniach 20, 30, 40 itd.,
-
oleje silnikowe zimowe o oznaczeniach 0W, 5W, 10W itd.,
-
oleje wielosezonowe o oznaczeniach np. 5W-30.
Jak interpretować te symbole? Przede wszystkim im mniejsza cyfra lub liczba umieszczona przed literą „W”, tym dany olej silnikowy lepiej porazi sobie z niskimi temperaturami. Liczba po literze „W” wskaże nam natomiast, jak produkt sprawdzi się przy wysokich temperaturach w okresie letnim. W Polsce zazwyczaj zaleca się kierowcom by kupowali produkty oznaczone symbolem 10W-40 ze względu na mieszane warunki pogodowe panujące w naszym kraju, choć zawsze należy dodatkowo sprawdzić, co zaleca producent.
Jakość olejów silnikowych
Duże znaczenie ma oczywiście także jakość oleju. W tym celu stosowane są normy amerykańskie (API) lub europejskie (ACEA). Normy API dzielone są ze względu na zastosowanie, np. do silników wysokoprężnych używa się obecnie symbolu CI-4 PLUS (2004), a do silników benzynowych SM (2004). W przypadku normy ACEA, oleje silnikowe klasyfikowane są wedle czterech kategorii:
-
klasa A – oleje do jednostek benzynowych,
-
klasa B – oleje do jednostek wysokoprężnych w autach osobowych i dostawczych do 3,5 t,
-
klasa C – oleje do jednostek benzynowych oraz wysokoprężnych wyposażonych w filtry DPF,
-
klasa E – oleje do jednostek wysokoprężnych przeznaczonych do pojazdów ciężarowych.
Jak widać oznaczenia olejów silnikowych klasyfikują je ze względu na kilka parametrów, laik nie musi jednak znać ich perfekcyjnie, by zakupić odpowiedni produkt.