Olej silnikowy jest jednym z podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Jego jakość oraz regularność wymiany ma bezpośredni wpływ na sprawność oraz żywotność jednostki napędowej. Głównym zadaniem oleju silnikowego jest zagwarantowanie optymalnego smarowania. Duża liczba elementów silnika pracuje z ogromną prędkością, a tym samym są poddawane sporym obciążeniom. Brak oleju w krótkim czasie spowodowałby zatarcie silnika. Co więcej olej silnikowy odprowadza ciepło, rozprasza zanieczyszczenia oraz chroni wnętrze jednostki napędowej przed korozją.
Jak wygląda regularna wymiana oleju?
Aby móc spełniać swoje zadanie olej silnikowy musi być regularnie wymieniany. Częstotliwość wymiany oleju w danym modelu auta jest ustalana przez producenta. Wymiana oleju we współczesnych autach jest wykonywana przeważnie co 30 tysięcy kilometrów. W przypadku aut z lat 90-tych wymianę oleju powinno się planować nawet co 10 tysięcy kilometrów.
Oczywiście terminów podanych przez producentów nie należy przekraczać. Pytanie czy nie należałoby wymieniać oleju częściej? Pamiętajmy, że producenci podają interwały wymiany oleju dla silników w pełni sprawnych i eksploatowanych w sposób optymalny. Wielu specjalistów jest zdania, że termin wymiany oleju powinien być także uzależniony od stylu jazdy i warunków eksploatowania auta. Na przykład auta wykorzystywane w celach zarobkowych pracują w dużo mniej korzystnych warunkach aniżeli auta prywatne. Jeśli samochód porusza się głównie po mieście, to jednostka napędowa jest narażona na większą eksploatację. Na krótkich odcinkach olej nie uzyskuje optymalnej temperatury, a woda, która dostaje się do niego z zewnątrz nie zdąży odparować. To wpływa na pogorszenie właściwości smarnych oleju. W przypadku jazdy w cyklu miejskim wskazana jest wymiana oleju co 10 tysięcy kilometrów lub raz w roku.
Jakie czynniki mają wpływ na częstotliwość wymiany oleju?
Wpływ na częstotliwość wymiany oleju mają również rozwiązania, których celem jest zmniejszenie emisji spalin. Przykładem są filtry cząstek stałych montowane w silnikach diesla. Dlaczego? Sadza ze spalin gromadzi się w filtrze DPF. W czasie jazdy jest wypalana. Problem pojawia się w sytuacji, kiedy auto jest użytkowane głównie w cyku miejskim. W momencie gdy komputer silnika wykryje, że filtr DPF nadaje się do czyszczenia, podaje dodatkową dawkę paliwa do komory spalania w celu podniesienia temperatury spalin. W takiej sytuacji część paliwa spływa po ściankach cylindrów i dostaje się do oleju rozcieńczając go. Oleju w silniku przybywa, ale jego parametry drastycznie spadają. Dlatego w przypadku aut z DPF należy używać olejów niskopopiołowych. O częstszej wymianie oleju powinni także pamiętać właściciele pojazdów wyposażonych w turbosprężarkę. W tym przypadku należy stosować wysokiej klasy oleje syntetyczne.
Jak często wymieniać olej w aucie z instalacją LPG?
W silnikach z instalacją LPG temperatura w komorach spalania osiąga wyższe temperatury, aniżeli w przypadku zasilania benzyną. To bezpośrednio wpływa na stan silnika. W tej sytuacji wskazane jest skrócenie czasu między kolejnymi wymianami oleju. Eksperci zalecają wymianę oleju w autach z instalacją LPG co 10 tysięcy kilometrów.
Wymiana oleju w pojeździe to czynność, o której powinniśmy bezwzględnie pamiętać. Z pozoru błaha, może mieć znaczący wpływ na żywotność jednostki napędowej auta. Wymieniając olej warto pamiętać o zakupie nowego filtra oleju. Stary filtr może ulec zapchaniu, co spowoduje, że olej nie będzie oczyszczany tylko wtłaczany do silnika pod dużym ciśnieniem. Może to doprowadzić do jego uszkodzenia.